Angkatan Tentera Malaysia    
 
Aduan/Maklum Balas Baharu   Aduan/Maklum Balas Baharu Semak Aduan/Maklum Balas   Semak Aduan/Maklum Balas Log Masuk Pelanggan   Log Masuk Pelanggan
  Daftar Baharu
Laman Utama| FAQ| Peta Laman| Pegawai Daftar Masuk   Saya ingin menggunakan English | B.Malaysia    
FAQ

بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ


1. Perkara yang TIDAK BOLEH diadukan.

  • Jawatankuasa Kira-kira Awam.
  • Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
  • Jabatan Bantuan Guaman.
  • Perkara berkenaan dasar Kerajaan yang telah ditetapkan.
  • Masalah keluarga/Peribadi.
  • Tuntutan Berbentuk 'Civil' antara individu/syarikat.

2. Apakah perkara yang perlu ada di dalam aduan? (ADUAN BERKUALITI)

  • ​​​​​Bila kejadian berlaku?
  • Siapa yang terlibat dan saksi yang boleh membantu?
  • Dimana kesalahan dilakukan?
  • Apa kesalahan yang telah berlaku?
  • Bagaimana kesalahan dilakukan?
  • Kenapa kesalahan dilakukan?
  • Dokumen sokongan yang difikirkan perlu untuk membantu siasatan.

3. Bolehkah saya membuat aduan bagi pihak orang lain?

Tidak Boleh. Sekiranya anda seorang anggota tentera, anda DILARANG membuat aduan melalui pasangan/ibu bapa/saudara berkenaan tadbir urus ATM. Sebarang permasalahan melibatkan tadbir urus ATM hendaklah mengikut sistem pemerintahan sedia ada. Anda hendaklah bertanggungjawab terhadap sebarang Aduan/Pertanyaan/Cadangan/Penghargaan yang dimajukan.


4. Bagaimanakah cara membuat aduan melalui SISPAA ATM?

Rujuk kepada Panduan Pengguna di https://atm.spab.gov.my/eApps/web/help/public.pdf


5. Butir-butir Pengadu yang diperlukan?

Pengadu hendaklah mengisi butiran lengkap MAKLUMAT PERIBADI dan MAKLUMAT UNTUK DIHUBUNGI. Sekiranya maklumat tersebut didapati palsu/tidak dapat dihubungi, aduan akan ditolak SERTA MERTA.

Penafian | Privasi & Polisi
Hak Cipta © 2014 Biro Pengaduan Awam
Recommended 1024 x 768. Internet Explorer 9 and above, Mozilla Firefox, Google Chrome.
Muat Turun Adobe Reader